Minister Figeľ otvoril výstavbu diaľnice pri Prešove

25.11.2011 Prešov

Bratislava (24. november 2011) – Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR začalo tento rok s výstavbou už 37 kilometrov diaľnic. Prvý podpredseda vlády a minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Figeľ dnes za účasti predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), zhotoviteľov a verejnosti poklepal základný kameň úseku D1 Fričovce – Svinia v dĺžke 11,2 km. K martinskému a levočskému úseku diaľnice D1 tak pribudol aj prešovský úsek.

Diaľnica pri Prešove prinesie prácu priamo okolo 800 ľuďom. Výstavba úseku by mala trvať zhruba tri roky a štyri mesiace, uvedenie do prevádzky sa predpokladá v závere roka 2014. Úsek bude financovaný z eurofondov (Operačný program Doprava) a spolufinancovaný zo štátneho rozpočtu. Diaľnicu bude stavať združenie firiem Doprastav, a.s., a Strabag, s. r. o.

Za rok a pol vo funkcii sa ministrovi dopravy J. Figeľovi podarilo rozbehnúť výstavbu už vyše 50 km diaľnic a rýchlostných ciest v plnom profile. Predchádzajúca vláda za rovnaké obdobie začala stavať necelých 20 km diaľnic a rýchlostných ciest, aj to len v polovičnom profile.

Víťazné konzorcium firiem má postaviť diaľnicu za 114,6 milióna eur. Má to byť v režime naprojektuj a postav, v ktorom je vo výraznej miere obmedzená možnosť uzatvárať dodatky k zmluve (tzv. žltá kniha FIDIC - zodpovednosťou zhotoviteľa je doprojektovať realizačnú dokumentáciu a postaviť diaľnicu podľa platných technických noriem a predpisov). Je to o 153 miliónov eur menej ako mal úsek stáť v tzv. prvom balíku PPP. Ide výlučne o sumu nákladov za stavebné práce, teda bez nákladov na údržbu a prevádzku diaľnice.

Prešovský úsek (Fričovce – Svinia, 11,2 km) je tento rok už tretím, ktorý sa začal stavať na diaľnici D1. Od júna sa stavia takmer 10 kilometrový úsek Jánovce - Levoča. Uplynulý týždeň sa rozbehla výstavba pri Martine (Dubná Skala – Turany, 16,4 km). Súťaž finišuje na druhom úseku D1 východne od Levoče (10 km). Začiatkom novembra NDS rozbehla verejné obstarávanie na ružomberský úsek D1 Hubová – Ivachnová (15,2 km).

„V kontexte globálnej ekonomickej krízy, ktorá dolieha aj Slovensko, je začatie výstavby diaľnic pri Prešove, Martine a Levoči dobrou správou pre ekonomiku - teda pre ľudí, ktorí na stavbách a v na to nadväzujúcich službách nájdu prácu, pre ich rodiny, ako aj pre stavebné firmy,“ povedal minister dopravy Ján Figeľ.

Ak by rezort dopravy pokračoval v predražených, podvodných a protiústavných PPP projektoch, doteraz by sa diaľnica medzi Martinom a Prešovom nestavala. „Celý balík úsekov v dĺžke až 75 km by bol zablokovaný pre úsek Turany – Hubová, na ktorý nám Brusel, napriek našej intenzívnej snahe, nedal doposiaľ kladné environmentálne stanovisko. Takže ak by sme pokračovali v PPP podľa vzoru Roberta Fica, doteraz by sme nemohli medzi Martinom a Prešovom stavať,“ povedal Figeľ.

Správnosť rozhodnutia nepokračovať v predražených PPP projektoch minulej vlády potvrdzuje aj fakt, že polícia minulý mesiac vzniesla obvinenie proti bývalému zamestnancovi ministerstva dopravy za falšovanie analýzy, na základe ktorej sa mala Ficova vláda rozhodnúť či bude stavať diaľnice zo štátneho rozpočtu alebo cez PPP projekty. Obvinenie vzniesla polícia na základe trestného oznámenia, ktoré podalo ministerstvo dopravy na jeseň minulého roka. Skutočná analýza hovorila, že ak sa výstavba úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom (v rozsahu 75 km) bude financovať zo štátneho rozpočtu, bude to o 546 miliónov eur lacnejšie ako cez PPP. Zamestnanec ministerstva dopravy analýzu zmanipuloval tak, že tento rozdiel z večera na ráno stenčil na 29 miliónov eur. Materiál so sfalšovanou analýzou predložil na rokovanie minulej vlády exminister dopravy a dnes poslanec NR SR Ľubomír Vážny. „Rozdiely v cenách medzi PPP za Fica a cenami za nás sú ešte väčšie ako hovorila analýza, ktorú sfalšovali. Len štyri z úsekov pôvodného v rozsahu 46 km vychádzajú za nás takmer o 700 miliónov lacnejšie ako v PPP. To hovorím o stavebných nákladoch. Nie sú v tom náklady na údržbu a prevádzku,“ povedal J. Figeľ.


Mgr. Lukáš Lučenič
Odbor pre vzťahy s verejnosťou
Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
 

Vyberte región

mark